Podcasty cieszą się największym zaufaniem spośród wszystkich rodzajów mediów. Polscy internauci słuchają podcastów głównie w domu, ale również w samochodzie i podczas spacerów. Najczęściej używają do tego smartfonów. Słuchają głównie dla rozrywki i aby uzupełnić swoją wiedzę o świecie. To kolejne wnioski z badania „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” Grupy Eurozet przeprowadzonego we współpracy z Publicis Groupe.
W ocenie respondentów podcast jest najbardziej wiarygodnym i eksperckim medium, w którym można odnaleźć najciekawsze treści. Daleko w tyle pozostawia inne rodzaje mediów. Cieszy się 59 proc. zaufaniem, które rok do roku wzrosło o 5 pproc. Drugie w tej kategorii jest radio z 47 proc. zaufaniem.
Przeprowadzone badanie daje również odpowiedzi na temat zwyczajów słuchania treści słownych audio na żądanie. Najczęściej korzystamy z tego rodzaju medium w domu – tak zadeklarowało aż 83 proc. respondentów. Podcasty towarzyszą Polakom również w samochodzie (19 proc.), podczas spacerów (15 proc.) czy w pracy (14 proc.). Do ich słuchania użytkownicy korzystają przede wszystkim ze smartfona (60 proc.). Na kolejnych miejscach znalazł się laptop (18 proc.) i komputer stacjonarny (8 proc.).
Analitycy z Grupy Eurozet zwracają uwagę, że audycje internetowe uzupełniają się ze słuchaniem tradycyjnego radia. Radio jest głównie słuchane w godzinach porannych i popołudniowych, podczas gdy podcasty zaczynają przyciągać uwagę odbiorców po godzinie 17.00. Pik słuchalności internetowych treści słownych przypada na godz. 21:00. Autorzy raportu wskazują, że aż 42 proc. słuchaczy, gdy przegapi ulubiony program radiowy, wraca do niego w formie podcastu radiowego.
Dlaczego i jak słuchamy podcastów? Dobre audio, to dobra rozrywka – ten powód podało 54 proc. ankietowanych. 45 proc. słucha, aby uzupełnić swoją wiedzę o świecie, a 31 proc. żeby zająć się czymś podczas innych czynności. Cały czas rośnie regularność i systematyczność odsłuchiwania odcinków, a także słuchanie ich w całości. 42 proc. respondentów na bieżąco słucha nowych części ulubionych podcastów. W 2020 roku takich osób było tylko 30 proc. Każdego odcinka słucha 41 proc. badanych tj. o 12 pproc. więcej niż cztery lata temu. Zmienia się również sposób odsłuchiwania podcastów. W 2020 roku 59 proc. deklarowało, że słucha odcinków w całości. Według danych z najnowszego raportu takich osób jest już 76 proc., czyli zdecydowana większość.
Użytkownicy najczęściej regularnie słuchają dwóch podcastów. Tak odpowiedziało 37 proc. respondentów. 25 proc. – jednego podcastu, a trzech i więcej – blisko 38 proc. Analitycy z Grupy Eurozet zwracają uwagę, że to o 1,9 pproc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. Jakie tematy cieszą się największą popularnością? Użytkownicy szukają przede wszystkim podcastów kryminalnych (31 proc.), o zdrowiu i stylu życia (30 proc.) oraz polityce i bieżących wydarzeniach społecznych (29 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie tematy jak: psychologia, rozrywka/lifestyle, a także historia i społeczeństwo. Koresponduje to z zainteresowaniami słuchaczy podcastów. 71 proc. z nich śledzi najnowsze doniesienia z kraju lub ze świata, 59 proc. interesuje się tematyką problemów społecznych w kraju lub na świecie oraz stara się być na bieżąco z nowościami i wydarzeniami z obszaru kino, książka i muzyka. Niewiele mniej, bo 57 proc., interesuje się polityką krajową lub międzynarodową.
Zmieniły się źródła wiedzy o nowych podcastach. Na czele pozostają podpowiedzi, które można znaleźć w mediach społecznościowych. Tak wskazało 36 proc. badanych (r/r -3 proc.). Na drugim miejscu uplasowały się polecenia z aplikacji w telefonie/odtwarzaczu, na które wskazało 28 proc. respondentów. To duży skok. Rok wcześniej odsetek ten wynosił 19 proc., najwyraźniej sztuczna inteligencja w algorytmach aplikacji jest coraz doskonalsza. 27 proc. sugeruje się poleceniami podawanymi we wcześniej słuchanym podcaście.
W pierwszej piątce najczęściej wybieranych aplikacji podcastowych w Polsce znajdują się YouTube, Spotify, Empik Go, Google Podcast i TOK FM – dla tej ostatniej, biorąc pod uwagę zamknięcie treści za paywallem i ich bardzo pogłębiony charakter, należy uznać za duży sukces.
Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce można znaleźć w poprzednich informacjach na temat badania – m.in. w centrum prasowym Grupy Eurozet (Raport cz. 1, Raport cz. 2). Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad-grudzień 2023 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8125; CAWI