Według raportu „O tym się mówi” Maciej Miłosz z „Rzeczpospolitej” był autorem najbardziej zasięgowej publikacji dziennikarskiej sierpnia. Chodzi o artykuł „Kontrowersyjne pomysły dyrektora Instytutu Pileckiego”. Comiesięczny raport przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
W artykule „Kontrowersyjne pomysły dyrektora Instytutu Pileckiego” Maciej Miłosz opisał propozycję dyrektora Instytutu Pileckiego, prof. Krzysztofa Ruchniewicza, aby zorganizować cykl seminariów dotyczących zwrotu dóbr kultury przez Polskę na rzecz Niemiec (oraz innych krajów). Koncepcja spotkała się z szeroką krytyką i uznano ją za sprzeczną z oficjalną polityką państwa. Pojawiły się też zarzuty, że Ruchniewicz miał przejąć plany badawcze innego naukowca, dotyczące m.in. zaginionej kolekcji hrabiów Sierakowskich z Waplewa. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz inne instytucje wyraziły obawy co do potencjalnych konsekwencji i etyczności tych działań. Na ustalenia dziennikarzy chętnie powoływały się inne media. W sierpniu cytowano je 186 razy, co przełożyło się na największy zasięg miesiąca, który wyniósł 10,8 mln kontaktów z przekazem.

W sierpniu drugie miejsce dla publikacji z Goniec.pl, a trzecie z Wirtualnej Polski
Drugie miejsce zestawienia przypadło artykułom o alkoholowych imprezach z udziałem przedstawicieli Polskiego Związku Piłki Nożnej i polityków zatytułowanych „Śledztwo Gońca: Polski Związek Wódki Nożnej. Tak się bawią włodarze polskiej piłki” oraz „Śledztwo Gońca: » Barka « i impreza z politykami PiS. Prezes PZPN oskarżył nas o kłamstwa, dlatego publikujemy dowody”, które zostały opublikowane w portalu Goniec.pl. Ich autorem jest Krzysztof Boczek. Dziennikarz ujawnił szereg przypadków spotkań działaczy PZPN i polityków, gdzie alkohol odgrywał kluczową rolę w relacjach i sugeruje, że kultura picia była wykorzystywana jako element kampanii czy budowania przynależności środowisk. Prezes PZPN oskarżył redakcję Goniec.pl o pomówienia, na co ta opublikowała fragmenty materiałów jako dowody. O sprawie pisano, powołując się na artykuły Boczka, 74 razy, a łączny zasięg ich w sierpniu wyniósł 9,1 mln kontaktów.
Na ostatnim miejscu podium znalazły się materiały dziennikarzy Wirtualnej Polski – Patryka Słowika i Pawła Figurskiego, którzy nagłośnili sprawę związaną z ujawnieniem poufnych informacji o nieprawidłowościach, do jakich miało dochodzić w Instytucie Pileckiego. Do wiadomości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazała je Hanna Radziejowska, kierowniczka berlińskiego oddziału instytucji, a konsekwencją tych wydarzeń było odwołanie jej ze stanowiska przez dyrektora Krzysztofa Ruchniewicza. Na ujawnione przez dziennikarzy informacje powoływano się w sierpniu 145 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 6,9 mln kontaktów z przekazem.
Tuż za tą publikacją został sklasyfikowany kolejny artykuł z „Rzeczpospolitej”. Mowa o tekście Anny Cieślak-Wróblewskiej pt. „» Pancerz podatkowy « Nawrockiego. Ile to będzie kosztować?”. To finansowa analiza propozycji podatkowych prezydenta Karola Nawrockiego. Według autorki ich realizacja przyniosłaby straty dla budżetu państwa wynoszące od 54 do nawet 125 mld zł rocznie. Wyliczenia dziennikarki cytowano 100 razy, a ich zasięg został oszacowany przez Instytut Monitorowania Mediów na 6,6 mln kontaktów z przekazem.
Sierpniowe zestawienie raportu „O tym się mówi” zamyka artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu pt. „Onet ujawnia. Prokuratura analizuje rolę Mateusza Morawieckiego w aferze RARS. Będą zarzuty dla byłego premiera?”. Dziennikarz ujawnił, że prokuratura analizuje rolę byłego premiera Mateusza Morawieckiego w aferze Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych (RARS), w której zlecenia były udzielane zaprzyjaźnionym firmom bez przestrzegania procedur zamówień publicznych. Śledczy planują przesłuchanie Morawieckiego, Michała Dworczyka i Mariusza Chłopika, jednak nie wiadomo, czy będą oni traktowani jako świadkowie czy podejrzani. W sprawie pojawiły się także zeznania Pawła Szopy, twórcy marki Red is Bad, który wskazuje na korupcyjne powiązania z przedstawicielami rządu, w tym z Anną W., byłą dyrektorką biura Morawieckiego. Na podstawie informacji Harłukowicza powstały 53 publikacje w mediach, co przełożyło się na zasięg 5,5 mln kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie