Do podcastów przekonuje się coraz więcej polskich słuchaczy. Jest to również format, który stale zwiększa swoją popularność wśród reklamodawców. Wyniki badania „Słuchacz podcastów w Polsce 2022”, stworzonego przez Grupę Eurozet* po raz kolejny pokazały wysoki poziom akceptacji treści reklamowych pojawiających się w seriach podcastowych.
![infografika_1920x1080-1.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4587/assets/578398/large-61981df03a6f4b04aba5ab23a5e93c10.png)
Popularność podcastów stale rośnie – zarówno na świecie, jak i w Polsce. To najmłodsze medium jest zaraz po muzyce słuchanej w radiu FM i na platformach streamingowych drugim najczęściej wybieranym przez polskich słuchaczy rodzajem treści audio. Opracowywany przez nasz zespół ekspertów raport „Słuchacz podcastów w Polsce” już od 4 lat pozwala nam na bieżąco obserwować rozwój podcastów w naszym kraju
- mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający sprzedażą agencyjną w Grupie Eurozet.
![infografika_1920x1080-2.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4587/assets/578400/large-fd2ca427c8a8d63e9916802a870548c7.png)
W ciągu zaledwie 7 lat globalna wartość rynku reklamowego w podcastach może wynieść nawet 5 mld dolarów***. Także w Polsce marki coraz chętniej komunikują się za pośrednictwem tego medium. Jak pokazuje nasze badanie, już ponad połowa polskich słuchaczy zetknęła się z reklamami emitowanymi w trakcie podcastów, a także z odcinkami lub całymi seriami sponsorowanymi przez daną markę. To właśnie ta ostatnia forma reklamy w podcastach, czyli współpraca z podcasterami przy odcinkach związanych tematycznie z daną marką i obecność reklamodawcy w postaci wskazania sponsorskiego w trakcie audycji, zdecydowanie najszybciej zyskuje na popularności.
– komentuje Radosław Sączek, Creative Group Head w Grupie Eurozet.
![infografika_1920x1080-3.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4587/assets/578401/large-9e7c9864c578ee1683a6ec97ac0e3e93.png)
Większość odbiorców podcastów celowo ogranicza swój kontakt z reklamą w internecie, korzystając z programów blokujących jej wyświetlanie. Oprogramowanie tego typu pozostaje nieskuteczne wobec reklamy audio. Słuchacze chętnie korzystają z treści promocyjnych zawartych w audycjach w sieci – 41% odwiedza strony wymienione w podcastach, a 32% jest skłonne kupić reklamowany produkt. Podcasty mogą zatem stanowić dobry sposób na dotarcie z przekazem reklamowym do tej grupy internautów
– podsumowuje Michał Dobrzański, zastępca dyrektora działu badań i analiz ds. analityki i raportowania Grupy Eurozet.
![infografika_1920x1080-4.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4587/assets/578403/large-391450281e52d871616a4d7db31fcbe0.png)
* poprzednie edycje raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” były przygotowywane przez Tandem Audio Broker, dziś należący do Grupy Eurozet
** zasięg tygodniowy podcastów w Polsce wśród ogółu internautów w wieku 15+: 21,2% w 2022 r., 17,0% w 2020 r. Dane z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce”.
*** dane za Statista, https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/digital-music/podcast-advertising/worldwide